The Inca Empire; Machu Picchu (the lost city) and Lake Titicaca

Hoi noeste arbeiders en trouwe schoolgangers!

Hier weer een bericht uit het verre Zuid-Amerika, dit keer is deel  1 geschreven vanuit Copacabana, Lake Tititicaca, Bolivia om deel 2 vervolgens af te schrijven vanuit La Paz, Bolivia. Wij zijn alweer ruim anderhalve week backpackend verder en in totaal al meer dan een maand onderweg (wat al ruim 6 weken!). We hebben nu vooral van de Inca beschaving geproeft. De samenvatting; bizar, prachtig, ongelooflijk, traptreden, massa toerisme, rustiek, hiken, mountainbiken, zip-linen, raften, inca-trail, muggen, muggen en muggen, zonne eiland,  etc en enz......... goed zie de plaatjes en het filmpje of lees het hele verslag (er is veel gebeurd dus het is een lang verslag met veel fotos en een lang filmpje!).

Eerst nog even terug naar Arequipa, vlak voordat het vorige verhaal is afgetypt en wij naar Cusco zijn vertrokken hadden we een laatste bijkom/hangdagje in ons hostel in Arequipa. Een backpack dagje zoals je vaker hebt met reizen waarop je niks anders doet dan uitslapen, internetten, hangen, de was laten doen en wachten tot de bus naar de volgende plaats vertrekt. Totaal niks bijzonders, ware het niet dat in de woonkamer van het hostel de locals van het hostel dikke schik hadden en hele foute jaren 70/80 muziek aan het draaien waren. Schik waarom? In eerste instantie voor ons geen idee, maar ze wezen en keken constant naar ons en later rechtstreeks naar mij. Wat blijkt, ze waren er heilig van overtuigd dat ik familie zou zijn van een van de hoofdrolspelers van Dirty Dansing, namelijk meneer Patrick Swayze. Juist, een foto (zie onderaan de pagina) en wat handtekening later, uhm tja oordeel zelf.... ;)

Anyway, vanuit Arequipa hebben we vervolgens de bus naar Cusco gepakt. Cusco is de voormalig hoofdstad van het Incarijk. Het Incarijk wat ooit een gebied bestreek van voorbij Quito in Ecuador in het Noorden tot Santiago in Chili in het verre Zuiden, het grootste indianen rijk wat ooit heeft bestaan. Het Incarijk is van de periode 1200 tot het jaar 1532 waarna in dat laatste jaar maar 220 spanjaarden het rijk omver gooiden.... blijkbaar doordat ze het aanzagen voor goden en hen gingen aanbidden. Wat er van over is gebleven is in deze stad en het omliggende gebied te vinden.

Vanuit Cusco zijn we gestart met een georganiseerde 4 daagse jungle tour naar Machi Picchu. Dag 1 van de tour stond in het teken van de hele groep oppikken (helaas zo een 30 man en 3 gidsen; hoezo massa toerisme) om vervolgens met kleine busjes naar de bovenkant van een berg gebracht te worden. Vanaf deze met sneeuw bedekte bovenkant van de berg gingen we vervolgens per mountainbike afdalen naar het dal. Van ruim 4.350 meter hoogte afzakken naar 1.800 meter. Ruim 3,5 uur later en vele weersomstandigheden (sneeuw op de berg, lichte regen, mist, vol en lekker warm in de zon) en vooral vele lichaamstemperaturen verder kwamen we aan bij het plaatsje waar we zouden overnachten. Maar voordat we ons hostel op konden zoeken eerst nog even een andere activiteit namelijk raften! Ruim 2 uur in een boot door een best heftige rivier, kletsnat worden en de eerste muggenbeten oplopen. Wat een dag. In de avond een lekker kippensoepje met vervolgens kip met rijst als hoofdgerecht en daarna snel naar bed in onze gedeelde kamer.

Op dag 2 stond er een dag trekking van 24 km hiken op het programma. Hiken is vrij vertaald niks anders dan wandelen door de natuur, maar wat een prachtige natuur! Door dalen, over bergen, langs stijle bergpassen maar vooral midden door de Jungle achtige natuur! Tussen de middag weer een lekker kipje en onderweg veel smeren met de zonnebrand en de anti muggen spray. Om uiteindelijk na de lange wandeling aan te komen bij hot springs waar we uiteraard weer een duik in hebben genomen.

Dag 3 begon met Zip-linen. Ondanks dat het regende (natuurlijk is dit niet gevaarlijk, het gaat alleen maar harder!) hebben wij hier natuurlijk aan meegedaan. Sha liever niet, maar na de tijd was het uiteraard wel gaaf (al weet ik nog steeds niet of ze ook naar beneden heeft gekeken). Aan een touwtje over een afstand van maar liefst meer dan 1 km op een hoogte van 400 meter over een vallei heen scheuren... wat een onderneming! Helaas hadden wij een korte broek aan getrokken (onder het mom van het regent en dan houden we onze lange broek droog voor de middag wandeling) en zijn we lek geprikt door de muggen. Ik in totaal wel 5 beten en Sha zo ergens tussen de 50 en 100. De middag wederom hiken maar nu naar het laatste plaatsje onderaan de voet van Machi Picchu. Wat een prachtige wandeling, langs een spoorlijn maar tussen de geweldige enige echte oude Inca bergen. Hier krijg je echt het gevoel dat je in de buurt komt van Machu Picchu, the lost city.

Op dag 4 was het eindelijk zo ver, we gaan Machu Picchu zien. Machu Picchu is de stad welke pas in 1911 is ontdekt en dus niet door de spanjaarden is vernield en leeggeroofd. De stad ligt boven op een berg en is dus nog een flinke hike omhoog. Om maar liefst 04:00 staat de wekker om vervolgens met een klein groepje van enkele Nederlanders en Fransen op tijd naar de gate te gaan onderaan de berg. Om 05:00 gaat de gate open en beginnen we te hiken. Onder aan de berg staan zo een 100 mensen te wachten die ook graag omhoog willen knallen om de eerste mooie shot te zien van een nog lege Machu Picchu (uiteindelijk lopen er namelijk elke dag 2.500 unieke bezoekers!). We hiken met zijn tweeen de circa 3.000 traptreden zo snel mogelijk omhoog, uiteindelijk zijn we bezweet maar na circa 40 minuten boven en staan we als nummer 14 en 15 op de Machu Picchu! Adembenemend en ongelooflijk, maar vooral prachtig om dit in het echt te zien en mee te maken. We dwalen samen met een gids een paar uurtjes door Machu Picchu en genieten van het moment. Vervolgens gaan we Machu Picchu mountain beklimmen. Dit is een van de 2 bergen die naast de Machu Picchu ligt en er boven uit steken. Voor een extra betaling mag je hier tegenop hiken om alles van bovenaf te  bewonderen. Het is echter wel een wandeling van gemiddeld 1,5 uur... naja we zullen wel zien want dit willen wij natuurlijk. Na flink doorstappen en weer enkele duizenden treden verder (in ieder geval veel zwaarder dan de ochtend wandeling) staan we exact 1 uur laten bovenop de berg. En tja, dit uitzicht slaat echt alles en maakt de dag af; zie de foto! Vervolgens wandelen we naar beneden, eten we wat in het dorp en worden we per trein en mini bus terug gebracht naar Cusco, om moe maar voldaan om 01:00 in bed te ploffen.

Na de tour blijven we een aantal dagen in Cusco hangen, voornamelijk veel niks doen en de rustig de stad verkennen. Uiteindelijk vertrekken we met een bus van een paar uur naar Lake Titicaca. Lake Titicaca is het hoogst  gelegen meer ter wereld (3.812 meter hoog) en ligt gedeeltelijk in Peru en gedeeltelijk in Bolivia. Eerst bezoeken we het stadje Puno aan de Peru kant, van hieruit doen we een korte tour naar de floating islands. Dit is een stadje van riet op het water wat bestaat uit versschillende eilanden (muti opletten bij de foto!) waar het zogenoemde Uros volk al eeuwen op woont. Ook al is het erg toeristisch en hebben sommige bewoners tegenwoordig stroom door middel van zonnepanelen het is indrukwekkend, enigzins ongeloofwaardig, maar vooral ook leuk om te zien. Met een middagbus vertrekken we vervolgens richting Bolivia. Na een prima grensovergang (alles was zowaar goed gegeregeld) komen we aan in Copacabana. Vanuit dit stadje doen we vervolgens een dagtocht naar het eiland Isla del Sol. Volgens de Inca Legende zijn hier ooit de eerste Inca mensen verrezen uit Lake Titicaca. We laten ons afzetten op de noord zijde om vervolgens in totaal zo een 10 km te hiken over het eiland om aan de zuid zuide weer door de boot opgepikt te worden. Snachts in het hostel (waar we overigens voor 6 euro per nacht zitten...) is het nog even spannend als het enorm onweert en alle stroom wegvalt, acht ja gewoon lekker verder slapen!

Uiteindelijk zijn we vanuit Copacabana met de bus naar La Paz gegaan. La Paz is een van de twee grootste steden van Bolivia. Hier hebben we (nadat we een iets luxer hotel hebben gepakt) al een dag heerlijk rondgedwaald. Onder andere hebben we de witch market bezocht (hekserij en hocus pocus; je kunt er bijv. dode lama en of alpacca babytjes kopen voor goed geluk of een amulet laten inzegenen met goede en of slechte bedoelingen door lokale geneesheren), de beruchte San Pedro gevangenis van buiten bekeken (als het aan mij ligt gaan wij hier een van de komende dagen nog naar binnen) en de Death Road mountainbike tour is geboekt (morgen is het zover).  Zojuist hebben we zelfs voor maar liefst voor euro 2,80 samen gegeten, weliswaar kip met rijst, maar het was lekker en idd spotgoedkoop.

We zullen hier nog een aantal dagen verblijven voordat we verder trekken door de rest van Bolivia. Zoals jullie lezen, het vergaat ons goed en we vermaken ons nog optimaal. Al mogen we ook toegeven; Sha was graag morgen bij de wedstrijd geweest (dames succes!), ik zou al graag een voetbaltraining meepikken en we moeten de sinterklaasintocht toch echt gaan missen!
Iedereen succes met wat ie doet en tot snel!

Ps. Het baardje is eraf, te kriebelig en vooral te rood ;)

Machu Picchu

De top van de Machu Picchu mountain

Laatste stukje ziplinen, recht naar beneden
Wandeling jungle tour dag 2
Het zoveelste feestje in Cusco
Cusco

Isla del sol

Isla del Sol

Copacobana

Floating Island, Isla Rio Wily!

Floating Islands, Laka titicaca

Floating Islands

Floating Islands, jup echt en alleen maar riet
Kay aka Patrick Swayze

En als laatste, het filmpje!

10 reacties:

1. Zo !!!! Door jullie verslagen ben ik inmiddels weer aardig op de hoogte van hoe het er in de rest van de wereld toegaat en ging. Ti's allemaal weer prachtig fantastisch weer mooie foto's filmpje lukt niet (staat in prive) maar jah . Woorden schieten tekort zoooooooo mooi. Verder genieten !!! en wel voorzichtig doen !!! Heeel veel liefs mams. Lijkt idd op Patrick Swayze.
    Dikke kus van Oma Pap Nadja Lik van Luna...

2. nou alweer zulke leuke en jaloers makende foto's. Dinsdag komt juf Petra weer terug van haar reis en iedereen mist je eigenlijk toch wel. Sanne hoopt dat jullie weer snel terug komen. Ik zelf eigenlijk ook. Maar ja dat duurt nog wel even. Tot over 2,5 maand
    groetjes van Lisa gr. 8

3. Hey dirty dancing couple hahah!!
    Wat weer een avonturen zeg ....! Prachtige foto's, jammer dat het filmpje het niet doet maar de picts zeggen al zooveel! Alweer 6 weken, time flies when you're having fun he! Geniet er met volle teugen van! Jullie missen niet zoveel van hier wat t weer betreft dan, bllllllllllll haha ! Heb alweer zin in de volgende!! Goed op jezelf passen!! Liefs en groetjes Tia Jenny ,Fred en sinds 2 weekjes Lizzy( ons nieuwe roemeense viervoetertje :-)) xxx

4. Fantastische foto's weer! Zijn we weer op de hoogte wat jullie allemaal beleeft hebben.
    En tja Sinterklaas dat moeten jullie toch echt een jaartje gaan missen.... Geen gedichten & surprises voor jullie dit jaar. Zijn jullie toch nog op iets jaloers van ons. Ook wel fijn. ;)

Simone

5. Bedankt voor de enthousiaste reacties! Blijft leuk om te lezen! Ik heb het filmpje omgezet naar openbaar dus als het goed is moet ook deze nu te zien zijn. Veel liefs uit Bolivia!

6. Hé toppers!! Wil best vragen hoe het daar is, maar jullie verhaal(tje), foto's en film zeggen alles. Wat een supertof verhaal weer en wat een (wederom herkenbaar) stel belevenissen! :D We herbeleven dankzij jullie weer een stuk van onze reis, thanks ;) Zijn erg benieuwd naar het vervolg weer!! En daarnaast: geniet ervan!! 6 weken alweer, pff! We beginnen jullie al te missen en zijn nog steeds jaloers uiteraard :P

Liefs en een dikke knuffel, natuurlijk ook namens mijn vrouw (haha!) van Sander! :)

7. Wat doen jullie toch een spannende reis.
    Doe wel een beetje voorzichtig.
    Ik mis je heel erg ik hoop dat kay goed voor je zorgt.
    groetjes Lara uit groep 6.

8. Hallo lieverds. Indrukwekkend allemaal. Het is voor mij nauwelijks te bevatten wat jullie allemaal wel niet beleven. Grappig dat Kay vergeleken werd met Patrick. Ik persoonlijk zie nog wel een aantal verschillen......maar oke voor een Boliviaan ......jullie hebben er vast veel plezier aan beleeft. Isla Rio Wily....een eiland rivier die bijna mijn naam draagt!!! Leuk. Blijkbaar een moment van herkenning. Bedankt daarvoor. Heel veel plezier, blijf genieten en zorg goed voor elkaar. Liefs muti. "Miramos adelante a jullie regreso a casa" ♥

9. wauw wat is het daar toch
    mooi de school bestaat al
    150 jaar en dat vieren we
    jammer dat je het moet missen
    groeten chantal xx gr 7

10. Het duurde even maar ook ik heb de site inmiddels gevonden backpackers!! En wauw wat ben ik jaloers, echt fantastische foto's en verhalen. Die filmpjes zijn trouwens nog veel leuker, moeten jullie mij ff leren! Krijg spontaan weer kriebels... :)

Blijf er van genieten!! De winter gaat hier zo langzamerhand beginnen dus houd vooral teletekst 703 in de gaten voor de fun, haha!